blogjezykowy

Reklama telewizyjna

Teraz chciałbym przejść do reklamy telewizyjnej. Tutaj twórcy mają większe pole do popisu, gdyż oprócz słów w celu persfazyjnym można użyć, gry aktorskiej - mimiki twarzy oraz podkładu muzycznego. Ceny emisyjne reklam sa jednak bardzo wysokie, dlatego trzeba zrobić to w krótkim czasie - maksymalnie 30-40 sekund. Bardzo ważnym aspektem reklamy telewizyjnej jest jej główny bohater – powinna być to osoba będąca wzorem dla odbiorcy, kimś kim chciałby on być lub ktoś z kim będzie się on identyfikował. Wobec tego w dzisiejszych czasach,  początku XXI wieku głównym bohaterem reklam jest tak zwany człowiek postmodernistyczny. Człowiek wykształcony,  dążący do luksusu, zadbany, dobrze wyglądający, podążający za nowymi trendami. Bohater nie może być  „bezpłciowym monstrum”, dlatego w reklamach widzimy modelowy wizerunek kobiety, mężczyzny, dziadka, dziecka czy też rodziny. W ten sposób wykreowana postać jest łatwo i szybko identyfikowana     przez    publiczność.  Przykładem reklam wykorzystujących kreowanie wizerunku jest kampania firmy L'Oréal. Twarzą tego koncernu są przede wszystkim piękne kobiety z różnych przedziałów wiekowych. Ikonami  L'Oréal są m. in. Penelope Cruz, Jane Fonda, Charlize Theron, Linda Evangelista, Scarlett Johanson oraz Andie MacDowell. Toteż większość pań zwróci uwagę na tę firmę, widząc w telewizorze lub gazecie swoją idolkę lub rówieśniczkę.

Hasłem promującym produkty pozostaje od kilku lat fraza: „Loreal? - Jesteś tego warta” .

Właśnie ona użyta została w telewizyjnej reklamie promującej nowy szampon Else przeciw łamaniu włosów, której to chiałabym się lepiej przyjrzeć.  Osoba występująca w reklamie, aktorka Penelop Cruz już  na wstępie identyfikuje się z produktem wybierając szampon omawianej firmy.  Dalsza część klipu to już głos lektora mówiący o korzystnych walorach używania kosmetyku. Dużą rolę odgrywa tutaj informacyjna funkcja reklamy, która jest też jednocześnie sposobem na wywołanie w odbiorcy przekonania o korzyściach zachwalanego produktu. Wstępnie poznajemy składniki szamponu -  słysząc fachowe często zapożyczone z jezyków obcych nazwy raczej nic nikomu nie mówiące ale robiące oczywiście dobre naukowe wrażenie. Jednocześnie widzimy na ekranach liczby przedstawione w procentach mówiące  o redukcji ilości złamanych włosów ale praktycznie niemożliwe jest dostrzeżenie drobnej informacji u dołu ekran,  mówiącej  że szampon testowany był razem z odżywką , więc mamy tutaj do czynienia z pewnym niedopowiedzeniem lub celowym zatajeniem wyników badań.

Uwieńczeniem całego komunikatu  reklamowego jest wspomniane już hasło  „Loreal jesteś tego warta”, tym razem wypowiadane z oszałamiającym uśmiechem przez Penelope Cruz.